MENÚ MENÚ Avui. Darrera previsió

14º / 25º

El Temps Darrera previsió

Les sorpreses de Facebook per al 2018

Les sorpreses de Facebook per al 2018

Facebook ens ha preparat diverses sorpreses i canvis per aquest 2018. Després d’anys intentant trobar un equilibri entre el sentit original d’aquesta xarxa social (posar en contacte amics i familiars), l’ús informatiu que en fem i el lloc que hi han trobat les empreses per promocionar-se, ara Mark Zuckerberg ha decidit que tornarà a prioritzar els continguts personals per sobre de la resta.

Potser espera reaccionar així a la fuga de gent jove que ha patit la xarxa social. Als “teenagers” no els interessa Facebook. Zuckerberg ha explicat al seu perfil que han rebut comentaris dels usuaris criticant que les publicacions d’empreses, marques i mitjans de comunicació estan desplaçant els moments personals. Vaja, que el mateix senyor que va decidir treure visibilitat a les pàgines professionals perquè paguessin publicitat i guanyar uns quants milers de milions més, ara ha decidit que s’ha passat de la ratlla i les relegarà a un segon pla.

Quan el canvi es faci efectiu, si ets usuari de Facebook i vols veure el contingut d’una pàgina, hauràs de configurar-la a les preferències del teu perfil. Una opció, per cert, que coneix molt poca gent. Només has d’obrir l’opció “preferències de notícies” i des d’allà seleccionar quines pàgines vols que et mostri la xarxa social. Si vols seguir les publicacions, per exemple, d’RTVA, has de seleccionar-la.

Segons Zuckerberg aquesta novetat millorarà l’experiència dels usuaris a Facebook. Ara bé, tots els esforços que han fet mitjans de comunicació, negocis i marques pot quedar-se en no res. 

En els darrers cinc anys la xarxa social ha fet molts canvis en aquest sentit. Primer va dir-nos que les empreses i mitjans no podien tenir perfils normals, que havien de crear-se pàgines professionals. Després de migrar els perfils a les noves pàgines va pensar que podria treure molta més rendibilitat a les empreses i els mitjans. Així que va decidir que només veurien les publicacions de cada pàgina un 6% dels seus seguidors. Si les empreses volien més visibilitat, havien de crear contingut que generés molt d’interès (sobretot moltes comparticions i comentaris) o pagar publicitat per tenir-la. I després d’anys d’esforços i d’anar readaptant constantment l’estratègia, ara s’ho ha pensat millor.

Més canvis que afecten els mitjans de comunicació

Però el nou experiment no acaba aquí. El problema que ha tingut Facebook amb les notícies falses i el debat mundial que ha generat han fet que els directius prenguessin mesures i una decisió fulminant: crearan llistats amb els mitjans fiables i els que no ho són.

I aquí ve la darrera brillant idea que han tingut: No ho faran valorant criteris objectius. I podrien, perquè després de Google segurament són la companyia que més dades té en el seu poder. Però no, votaran els usuaris! La gent decidirà si una font d’informació és o no fiable i els mitjans amb les millors valoracions tindran prioritat en el fil de notícies de cada usuari.

Sóc una gran defensora de les iniciatives, les polítiques, i el treball col·laboratiu i transversal però trobo que en aquest cas és molt perillós per la pèrdua de pluralitat que pot suposar. D’entrada perquè l’experiència ens diu que el criteri i el sentit comú no són precisament un comú denominador a les xarxes socials. Quantes informacions falses reps cada dia per Whatsapp i es continuen viralitzant? I, en segon lloc, pot donar més ales a un fenomen del qual ja han alertat els experts i que fa que cada vegada més persones consumeixin només continguts afins a la seva visió del món, deixant de banda la pluralitat informativa, la diversitat d’idees, l’anàlisi i l’opinió. Es genera una bombolla alimentada, a més, per la xarxa social, que ja prioritza el contingut que et mostra segons els teus gustos. Tenint en compte que Facebook s’ha convertit en un mitjà de comunicació i que són molts els que el fan servir per informar-se, aquesta nova política crea, si més no, molts dubtes.

És clar que quan les coses són “gratis”, doncs tampoc tenim gaire més opcions que adaptar-nos als canvis.

Un article de Yasmina Canedo, gestora de continguts web i xarxes socials a RTVA.