MENÚ MENÚ Avui. Darrera previsió

/ 12º

El Temps Darrera previsió

L’impacte positiu de l’anglès en la salut mental dels nens

L’impacte positiu de l’anglès en la salut mental dels nens

Hi ha moltes maneres d’aprendre un tercer o un quart idioma. Tantes com les raons per les quals és beneficiós de fer-ho.

Els infants tenen la capacitat d’aprendre d’una forma més fàcil i natural. Diferents teories demostren que el cervell adquireix una sèrie de comportaments de forma inconscient fins als set anys. Cal sumar-hi, també, que els infants tenen més temps disponible per a l’aprenentatge. La seva ment està lliure de pensaments i preocupacions, la qual cosa permet que puguin absorbir-lo i assimilar-lo millor. No és el mateix amb els adults, però mai és tard per aprendre un idioma.

Per què com abans, millor?

Els infants a una edat primerenca no senten vergonya. Aprenen sense por a equivocar-se i posen en pràctica tot allò que aprenen. Tenen la capacitat de desenvolupar un idioma tan naturalment i sense frustracions com aprenen a seure, menjar amb cullera o bé caminar. Quan més jove es comenci a aprendre l’idioma millor serà el seu domini i pronúncia.

Quan som infants aprenem el llenguatge de forma innata. No han de fer un esforç voluntari per aprendre’l i l’anem adquirint segons es va desenvolupant la nostra estructura cerebral. Durant aquest període el cervell es va desenvolupant i actua amb el conegut “efecte esponja”. En aquesta franja té més capacitat per absorbir i assimilar la informació i els coneixements d’una forma més ràpida i senzilla. Per això és el millor moment pels estímuls lingüístics.

L’anglès i l’impacte positiu en la salut mental:

Aprenent un tercer o quart idioma desenvoluparan el seu cervell de manera que:

  • Tindran més capacitat de concentració.
  • Disposaran de més agilitat i capacitat de resolució de conflictes.
  • Possibilitat de fer diferents tasques a la vegada amb eficàcia.
  • Tindran més facilitat de fer connexions entre diferents conceptes.
  • Experimentaran una millora de l’atenció i de la memòria.

I les famílies, com poden donar suport a l’aprenentatge de l’idioma?

Una de les principals preguntes de les famílies és si l’haig d’apuntar a classes extraescolars d’anglès. Sempre va bé. Però m’agradaria dir-vos que no us heu de sentir malament si no pot ser així. A l’escola ja es treballa i tenim la gran sort que els sistemes educatius d’Andorra en són facilitadors amb uns grans professionals. L’important és que el cervell aprèn quan es motiva i alguns passos que podeu seguir des de casa perquè així sigui:

  1. Fer-los aprendre tot divertint-se. L’estimulació auditiva els facilita el seu aprenentatge. Fer-los cantar i aprendre cançons, motivar-los i trencar els tòpics que els poden generar pors faran que vagin adquirint les estratègies i les eines per a l’aprenentatge de la nova llengua.
    El canal de cançons de Youtube Super Simple Songs els agrada molt. Per als més grans la pàgina Lyrics Training els ajudarà a seguir aprenent tot posant al centre alguns dels seus interessos. I en aquests ens hem de centrar com a pares i mares.    
  2. Potenciar les capacitats i jugar: sabies que l’atenció, la concentració i el pensament matemàtic es desenvolupen a través del joc i d’activitats motivadores? Serà clau aquest tipus de metodologia per aconseguir que puguin pensar en anglès. Podeu jugar en família durant la setmana i/o el cap de setmana. Una proposta és la pàgina English Activities.
  3. Un recurs que també funciona molt és establir un idioma vehicular diferent per cada dia de la setmana a casa. Al principi costarà una mica agafar el ritme i ser constants, especialment als grans de casa, però els ajudarà molt a adquirir destreses, a guanyar confiança i sobretot a aprendre dels errors que puguin cometre. Creieu-me que funciona.
  4. També podem desenvolupar l’escriptura creativa. Hem de donar un sentit al que escriuen d’ençà ben petits, tot i que hi hagi errors. Això despertarà la motivació per l’aprenentatge de la lectoescriptura de la nova llengua a aprendre.

Han de ser feliços compartint les seves emocions. Amb una bona autoestima i motivant-los que expressin les seves emocions aconseguirem aprenentatge. I si també ho fan en anglès serà perfecte.

Avantatges?

N’hi ha molts. Però principalment:

És un generador d’oportunitats. Aprendre un altre idioma millora l’atenció i serveix d’entrenament mental ja que ajuda a exercitar la memòria dels infants.

Van creant consciència que pertanyem a un món globalitzat i sovint són infants amb una ment més oberta als canvis i variables de la vida. Serà un infant molt més obert i disposat a acceptar costums d’altres cultures.

D’aquesta forma arribarem a fer de l’anglès, escola i família, una llengua que sigui espontània, igual que ho poden ser el català i el castellà. Només cal que els acompanyem, proactivament, en aquesta aventura del saber i de l’aprendre. Com en la resta d’àrees o assignatures. 

Un article de Carles Perea, educador social, mestre i psicopedagog.

 

Foto portada: Pixabay (llicència pixabay)