Hi ha moltes maneres d’aprendre un tercer o un quart idioma. Tantes com les raons per les quals és beneficiós de fer-ho.
Els infants tenen la capacitat d’aprendre d’una forma més fàcil i natural. Diferents teories demostren que el cervell adquireix una sèrie de comportaments de forma inconscient fins als set anys. Cal sumar-hi, també, que els infants tenen més temps disponible per a l’aprenentatge. La seva ment està lliure de pensaments i preocupacions, la qual cosa permet que puguin absorbir-lo i assimilar-lo millor. No és el mateix amb els adults, però mai és tard per aprendre un idioma.
Els infants a una edat primerenca no senten vergonya. Aprenen sense por a equivocar-se i posen en pràctica tot allò que aprenen. Tenen la capacitat de desenvolupar un idioma tan naturalment i sense frustracions com aprenen a seure, menjar amb cullera o bé caminar. Quan més jove es comenci a aprendre l’idioma millor serà el seu domini i pronúncia.
Quan som infants aprenem el llenguatge de forma innata. No han de fer un esforç voluntari per aprendre’l i l’anem adquirint segons es va desenvolupant la nostra estructura cerebral. Durant aquest període el cervell es va desenvolupant i actua amb el conegut “efecte esponja”. En aquesta franja té més capacitat per absorbir i assimilar la informació i els coneixements d’una forma més ràpida i senzilla. Per això és el millor moment pels estímuls lingüístics.
Aprenent un tercer o quart idioma desenvoluparan el seu cervell de manera que:
Una de les principals preguntes de les famílies és si l’haig d’apuntar a classes extraescolars d’anglès. Sempre va bé. Però m’agradaria dir-vos que no us heu de sentir malament si no pot ser així. A l’escola ja es treballa i tenim la gran sort que els sistemes educatius d’Andorra en són facilitadors amb uns grans professionals. L’important és que el cervell aprèn quan es motiva i alguns passos que podeu seguir des de casa perquè així sigui:
Han de ser feliços compartint les seves emocions. Amb una bona autoestima i motivant-los que expressin les seves emocions aconseguirem aprenentatge. I si també ho fan en anglès serà perfecte.
N’hi ha molts. Però principalment:
És un generador d’oportunitats. Aprendre un altre idioma millora l’atenció i serveix d’entrenament mental ja que ajuda a exercitar la memòria dels infants.
Van creant consciència que pertanyem a un món globalitzat i sovint són infants amb una ment més oberta als canvis i variables de la vida. Serà un infant molt més obert i disposat a acceptar costums d’altres cultures.
D’aquesta forma arribarem a fer de l’anglès, escola i família, una llengua que sigui espontània, igual que ho poden ser el català i el castellà. Només cal que els acompanyem, proactivament, en aquesta aventura del saber i de l’aprendre. Com en la resta d’àrees o assignatures.
Un article de Carles Perea, educador social, mestre i psicopedagog.
Foto portada: Pixabay (llicència pixabay)