MENÚ MENÚ Avui. Darrera previsió

14º / 22º

El Temps Darrera previsió

L'alt preu dels locals, un problema afegit per al comerç tradicional

www.andorradifusio.ad

El comerç tradicional cada vegada afronta més problemes. L'alt preu dels locals o l'increment dels combustibles en són alguns. A l'altre extrem se situen les noves empreses que s'instal·len al país, la majoria tecnològiques, que necessiten el mínim per funcionar, en molts casos tan sols un dispositiu electrònic.

Les noves empreses que s'han instal·lat al país els darrers anys estan relacionades amb les noves tecnologies i suposa un perfil diferent del comerç tradicional. No necessiten cap gran espai físic i en molts casos en tenen prou amb un ordinador. Com a molt, executen l'activitat des d'un coworking. Però els comerços de tota la vida, els que sempre han alegrat els carrers del país, han d'afrontar cada vegada més entrebancs, com per exemple els relacionats amb l'alt preu dels lloguers.

La presidenta del Shopping Mile, Sònia Yebra, destaca que els preus de lloguer són molt alts. "És veritat que a Andorra s'estan pagant lloguers alts en l'àmbit comercial i això és una problemàtica afegida que tenim nosaltres a l'hora de poder gestionar i optimitzar els nostres negocis".

Cal un pla de negoci que generi beneficis gairebé des del primer moment, ja que els contractes d'arrendament són per cinc anys. Per tant, l'emprenedor es pot trobar amb la negativa del propietari a renovar-lo o amb un augment del preu substancial.

No hi ha dades actualitzades sobre el preu del lloguer dels locals, però l'eix central continua amb la tradició de ser la zona més cara. El preu, però, depèn de diversos factors. Yebra exposa que cada vegada "que surt un local nou això fa variar el preu del metre quadrat perquè canvia una mica la situació del moment".

L'augment de les empreses al país es nota sobretot a Andorra la Vella, que ha experimentat un creixement del 50%. Des de l'any 2016 s'ha passat de 3.000 a 4.500 empreses, de sectors com la consultoria empresarial i la programació o lligades a l'àmbit de la comunicació i el màrqueting.

Informa: Joan A. Sarmiento