MENÚ MENÚ Avui. Darrera previsió

/ 13º

El Temps Darrera previsió

Reportatge: L'atenció domiciliària, un servei "vital" per més de 200 usuaris

www.andorradifusio.ad

El Servei d'Atenció Domiciliària és des de fa 9 mesos competència del Govern. Actualment té 228 usuaris. Tres d'ells ens han explicat quina és l'ajuda que reben de les treballadores familiars.

La Dolors té 53 anys i des de fa cinc mesos viu a casa seva. Abans havia estat 3 anys residint a Sant Vicenç d´Enclar a causa de la malaltia degenerativa que pateix, una esclerosi múltiple. L´ajuda que rep a domicili ha fet possible la tornada al nucli familiar. Dues treballadores familiars l´ajuden cada dia a aixecar-se i preparar-se per poder anar al centre de dia. També a ficar-se al llit a la tornada. "No pensava que m'aniria tan bé, tenia por de venir a casa, però ha sigut el millor per als nens i el marit", assegura.

La Dolors no forma part del perfil majoritari dels usuaris del servei d´Atenció Domiciliària. El grup més important és la gent gran. Suposen el 80%. És el cas del Jaume Rossa. Té 91 anys i cada dia una treballadora l´acompanya a l´hort, a cuidar els animals i a fer la compra. "No podia sortir de casa sol", explica, preocupat per les possibles caigudes.

La Maria Valero té 68 anys. És una gran depenent, però mentre pugui vol viure a casa. Fa més de dos dècades que rep ajuda a domicili. Abans del comú d´Encamp, ara del servei centralitzat del Govern. És assistida 4 cops al dia amb atenció integral, des d´aixecar-la, a donar-li el dinar o enllitar-la. Fora d´hores el penjoll de la Creu Roja li dona suport. Per ella, el SAD és vital. "Sóc una malalta sana", explica sobre la seva esclerosi múltiple.

Actualment 228 persones són assistides pel servei d´Atenció Domiciliària. L'objectiu principal és que els usuaris puguin romandre a casa amb una qualitat de vida òptima. "Que continuïn fent les tasques que ja feien abans i apropar-los als diferents recursos fora del domicili", creu la coordinadora Isabel Capel.

El SAD disposa de 30 treballadores. La centralització del servei ha suposat un canvi per elles perquè s´han ampliat horaris i tasques.

També ha suposat un canvi en el preu perque s´ha unificat. Alguns usuaris no ho han notat. D´altres sí, com els d´Encamp, perque s´ha encarit.  L'usuari paga la meitat del servei, però qui no s'ho pugui permetre pot rebre un descompte o l'exoneració del cost.

Nous perfils d'usuaris

El SAD treballa per atendre nous perfils d´usuaris, com ara persones amb discapacitats temporals o famílies amb dificultats per atendre els fills. Una altra àrea que ha assumit és el banc de préstec de material adaptat que faciliten als usuaris. 

Ara mateix, el 80% són gent gran. Tot i així les responsables avancen que el perfil anirà canviant en funció de les necessitats. A més de l´atenció a domicili, el SAD ha assumit el banc de préstec de material adaptat que faciliten als usuaris. La resposta a les demandes per al servei o material s´estan resolent en un màxim de 48 hores.

Informa: Ana Alamán
Imatges: Vicente Bellot