Els matins de la Nacional és el programa d'actualitat de Ràdio Nacional d'Andorra. Un magazín amb vocació de país per donar veu als protagonistes i sectors de tots els àmbits, des del punt de vista de la més estricta actualitat, a la divulgació i l'entreteniment. Sis hores de ràdio amb voluntat de servei públic.
Direcció: Òscar Royo Sansa
Presentació: Òscar Royo Sansa i Anna Mata Palau
Producció: Àlex Moldes
Control de so: Thierry Morat
Parlem sobre el conflicte a Ucraïna vist a través de les pantalles dels nostres telèfons. La Carla ens explica quin és el perill quan hi ha un conflicte real i quins avantatges té per la població que s'expliquin les històries 'des de dins'. Comentem les novetats de la guerra amb la identificació dels soldats morts en combat a través d'Internet.
Al Calaix de Sastre us comentem alguns temes apareguts durant el cap de setmana. D'entrada 3 consells per potenciar la creativitat i la felicitat de la mà de la doctora Emma Seppälä. Un TikTok que ha fet furor en una detenció a Salt (Girona) i finalment l'aparició del millor whisky del món per menys de 30 euros a internet. Es tracta del Tomatin Legacy que ha obtingut 99 punts sobre 100 en la darrera edició de The International Wine and Spirits Competition
La Carla Aguilar ens explica l'última hora d'Elon Musk i el seu objectiu de quedar-se amb Twitter. Comentem els canvis que proposa i què pot suposar per als usuaris d'aquesta xarxa social que depengui d'una sola persona, tot i que defensa que vol que sigui "menys publicitat i més llibertat d'expressió".
Creies que Facebook estava de caiguda, o que TikTok és l'aplicació més utilitzada? Doncs no és així, la Carla Aguilar ens comenta el rànquing de les més usades a Espanya. Comentem els perfils que més segueixen els usuaris i el temps d'ús mitjà entre tots els enquestats.
Abans de començar la temporada d'estiu es preparen viatges arreu, però, com poden influenciar les xarxes socials en les nostres decisions? La Carla Aguilar ens dona alguns consells que hem de tenir en compte a l'hora de decidir perquè, un 67% d'usuaris ho fan a través d'aquestes.
La nova app BeReal ha causat furor entre els joves, tot i que va néixer l'any 2020. La Carla Aguilar ens explica de què es tracta aquesta aplicació, com s'utilitza i, sobretot, la posem a la balança per analitzar els pros i contres de la seva utilització. Amb 5 milions de descàrregues, comentem com s'espera el seu futur.
Coneixes la cançó de Rick Astley Never gonna give you up? Amb el company Kevin Ribeiro t'expliquem tota la seva història i com es va arribar a convertir en el mem més repetit de la història. A més aprofitem per parlar d'A-ha i com la seva cançó de Take on me es va convertir en un dels més rellevants.
La Carla Aguilar ens introdueix la intel·ligència artificial, d'on prové i com s'està utilitzant avui en dia. Ens centrem en la creativitat i com, les màquines, poden aplicar-la a les seves creacions. Comentem algunes eines que existeixen a Internet, sobretot en el món de l'art.
La Carla Aguilar ens posa al dia amb la situació actual de Twitter. Coneixem els canvis que hi ha hagut des que Elon Musk va comprar la xarxa social. Parlem de Twitter Blue, dels acomiadaments de treballadors de forma massiva i sobre com poden afectar aquests canvis als usuaris.
Estrenem una col.laboració de tres anys amb Andorra telecom. Parlem de l'històric d’activitats socials.Un dels eixos de la seva política de Responsabilitat Empresarial és el Benestar Digital.La tecnologia ha d'ajudar-nos en la nostra vida i aconseguir els nostres objectius, no distreure'ns i perdre'ns en el camí. El benestar digital és establir una relació sana i equilibrada amb la tecnologia. Parlem de tot plegat amb la Inés Martí.
La Marta Albert, psicòloga del COPSIA i membre d'UNICEF Andorra, ens acompanya per celebrar la Setmana de la Infància. Enguany l'Observatori s'ha centrat en l'ús de les tecnologies en els adolescents i, avui, centrem els esforços a parlar sobre com pot afectar en el comportament i la salut mental dels joves.
A l'espai del Kevin ens va quedar algun videojoc per comentar, les bandes sonores que més han marcat els gamers de les últimes dècades. Comentem els videojocs d'esports, que basen les seves sintonies dedicades a les estones que l'usuari navega pels menús. Seràs capaç de reconèixer-les totes?
El Kevin Ribeiro ens porta la Billboard del Japó, concretament les 10 cançons més escoltades l'última setmana del 2022. Tot i tenir un estil ben peculiar, els japonesos no deixen de banda Mariah Carey per Nadal, però a banda, coneixem altres artistes com Hikaru Utada, Kenshi Yonezu, o l'artista digital Ado Shin Jidai. No ens podem deixar el número u, amb el grup Official Dandism.
La Carla Aguilar ens parla de les notícies falses, més conegudes com a 'fake news' i tot el que pot comportar la seva creença dins la societat. Segons dades publicades, el 60% d'usuaris creu que sap diferenciar aquestes notícies, però la realitat és que només el 14% ho aconsegueix. Ets un d'ells?
La Carla Aguilar ens porta la intel·ligència artificial com a temàtica principal. Amb ella comentem com pot afectar la seva evolució a les feines que, actualment, es coneixen com a manuals o més treballades. Aprofitem per comentar la regulació que necessiten per evitar els efectes més negatius per la població.
Carla Aguilar ens porta alguns noms literaris coneguts que s'han fet el seu espai a les xarxes socials. Laura Ferrero, Luna Miguel, Roy Galan i molts altres estan dins la llista de la nostra col·laboradora. Comentem la importància d'ampliar el món de la literatura a través d'una eina que ha pres tanta importància al llarg dels anys.
El Clúster ACTINN ha engegat la 7a edició de les jornades INNTEC que, aquest 2023 estan adreçades a conèixer en més profunditat la relació entre el comerç tradicional i les noves tecnologies. Conferències i taules rodones durant dos dies per mostrar als agents implicats els beneficis d'aquesta sinergia.
Amb la Carla Aguilar parlem d'entrada del tema IA que va omplir els senat dels EE.UU ara fa uns dies i fem especial ènfasi en el nou estudi de la Interactive Advertising Bureau. És una associació que representa la indúistria de la comunicació, el màrqueting i la publicitat en l'era digital. Fan aquest estudi des de fa 14 anys i evidentment, aquests, han variat molt amb els canvis i les evolucions viscudes. Parlem d'usuaris, de líders, de xarxes, d'influencers i de moltes més coses.
Dos dels integrants de l'equip de Clipand.ad ens parlen d'aquesta plataforma digital que té com a objectiu apropar professionals del sector de la construcció als usuaris que ho necessitin, i on trobem informació detallada de les empreses i particulars que ofereixen els seus serveis. A més, aprofitem per destacar les primeres dades d'interacció dels usuaris.